
Hel.fi -portaalin uudistus
Uudistimme Hel.fi digitaalisen palveluportaalin ulkoasun, käyttöliittymän ja front end -toteutuksen.
Tausta
Olemme toimineet Helsingin kaupungin verkkoviestinnän suunnittelukumppanina jo useita vuosia, ja tämä on toinen kerta kun olemme mukana suuremmassa kokonaisuudistuksessa. Aiemmasta uudistuksesta oli kuitenkin ehtinyt kulua useita vuosia, joiden aikana kaupungin visuaalinen brändi-identiteetti on uudistettu. Myös kaupungin verkkopalvelun tuli vastata uutta yhteistä ilmettä. Samalla haluttiin myös tehdä joitakin rakenteellisia ja toiminnallisia uudistuksia, jotta palvelu pysyisi ajan tasalla.
Vastasimme uudistuksen suunnittelusta ja front end -kehityksestä. Työskentelimme yhdessä kaupungin verkkoviestinnän ja teknisen alustan toimittavan IBM:n kanssa.

Tavoitteet ja laajuus
Toteutimme osa-alueiden uudistuksen yhdessä kaupungin verkkoviestinnän kanssa, rautalangoista valmiin front end -koodin toimitukseen. Työ käsitti portaalin etusivun ja yleisten tyylisääntöjen lisäksi muita laajempia osa-alueita, kuten kaupungin hakutoiminto, asiointipalvelut ja lukuiset sisältösivut.
Hel.fi:n ilme perustuu kaupungin vasta uudistettuun visuaaliseen brändi-identiteettiin.


Olemme työskennelleet yleisen front endin lisäksi mm. kaupungin hakutoiminnon, asiointipalveluiden ja lukuisten sisältösivujen parissa.
Design, prototyyppaus ja kehitys
Hel.fi -portaalin etusivun lisäksi olemme työskennelleet myös palvelun erilaisten osioiden parissa. Näistä esimerkkeinä Watson -tekoälyn pohjalle rakennettu hakutoiminto, kaupungin asiointipalvelut ja erilaiset sisältösivut.
Olemme toimittaneet asiakkaalle visuaalisten layouttien lisäksi myös html-prototyypit eri kokonaisuuksista, sekä tuotantovalmiiksi kehitetyn front end koodin.
5 000 000
sivulatausta / kk
“Uudet Hel.fi –sivut on julkaistu onnistuneesti, ja saatu palaute on ollut kiittävää. Eräs palaute oli “Nyt on siirrytty ladasta mersuun”.
Leila Oravisto, Web Service Coordinator, Helsinki City