kuva6639

Finnland. Cool.

Suunnittelimme visuaalisen konseptin Suomen teemamaavuodelle maailman suurimmille kirjamessuille Frankfurtiin. Konsepti leikittelee aakkosilla ja kielillä – kuten kirjallisuustapahtumalle sopii. 

WWW.FINNLANDCOOL.FI


Suomen historian suurin kulttuurivientitapahtuma

Teemamaahankkeen ohjelma rakennettiin yhteistyössä suomalaisten kustantajien ja muiden kirjallisuuden asiantuntijoiden sekä keskeisten ministeriöiden (OKM, TEM ja UM) ja kulttuuritoimijoiden kanssa ja kokonaisbudjetti oli noin 4 miljoonaa euroa. Projektin tilaajana oli Kirjallisuuden vientikeskus FILI.

kuva6652

Logo ja sanalista

Kirjateeman mukaisesti ilmeen tärkein elementti on sanat jotka kuvailevat suomea ja suomalaisuutta. Sanalistoja luotiin materiaali kymmenittäin neljällä eri kielellä. Sanoilla leikiteltiin materiaaliriippuvaisesti. Kuva on Frankfurtistin messukeskuksen pääsisäänkäynnin edestä.

Tilasuunnittelu ja markkinointi

Viisipäiväiset Frankfurtin kirjamessut on myös saksankielisen Euroopan tärkein kulttuuritapahtuma, jossa on vuosittain kaikkiaan 300 000 kävijää. Toteutimme yhdessä Aalto-yliopiston tilasuunnitelijoiden kanssa tapahtumailmeen kanssa yhteensopivat messuosastot suomalaiskustantajille. Aalto-yliopiston tilasuunnitelijat: Natalia Baczynska, Nina Kosonen ja Matti Mikkilä. Osastoprojektien tilaajana toimi Suomen Kustannusyhdistys (SKY).

kuva6650

Ilme ja visuaalinen konsepti elivät paitsi verkossa ja messualueella, myös ympäri Frankfurtin kaupunkia. Ulkomainontaa nähtiin mm. Frankfurtin rautatieaseman lattiassa, raitiovaunujen kyljissä ja messualueen ulkopuolella seisovassa massiivisessa pylonissa.

kuva6653
kuva6649

POS materiaalit

Suunnittelimme Frankfurtin jokaiselle kirjakaupalle suunnatun ns. Deko Boxin. Tämä laatikko sisälsi kasoittain teemamaahankkeen ilmeen mukaisia tilallisia markkinointi materiaaleja käytettäväksi tai jaettavaksi asiakkaille.

Teemamaahankkeen ilme esiintyi laajasti ympäri Frankfurtin messuhallia.

kuva6651
kuva6640
kuva6654

Julkaisut

Suunnittelimme mittavan määrän erilaisia julkaisuja kuten: muutaman sivun mittainen Suomi-esite, animaatio lehtinen sekä lähes 300 sivuinen ohjelmakirja. 

kuva9516
kuva9517
kuva9518
kuva9520
kuva6641

Monta kokoa, yksi idea. Sanalista toistui jokaisessa julkaisussa koosta riippumatta. Suomi oli tunnistettava ja ihmiset ihastuivat värikkääseen ulosantiin.

kuva6645
kuva6646
kuva6644

Animaatio

Kampanjaan kuului myös digitaalinen ja audiovisuaalinen osuus. Suunnittelimme hankkeen verkkosivut, sekä leikkisän esittelyanimaation jolla Suomen kunniavierasvuosi julistettiin alkaneeksi 2013.

Animaatio lanseerattiin Suomen teemamaahanke julkaisutilaisuudessa vuonna 2013. Suunnittelimme animaation lisäksi oheismateriaaleja kuten oppaan nimeltä Finnland. Cool. A-Z jonka tarkoitus oli avata animaatiossa esiintyviä suomenkielisiä sanoja.

kuva6643

”Agenda Helsingin luoma ilme Suomen teemamaahankkeelle Frankfurtin kirjamessuille oli tärkeä osa koko hankkeen menestystä ja näkyvyyttä saksankielisessä Euroopassa.”

Silja Hakulinen, Communications Manager, Fili