kuva6591

Asiakastiedon listautuminen

Asiakastieto listautui keväällä 2015 pörssin päälistalle. Suunnittelimme kampanjan visuaalisen markkinoinnin ja digitaalisen sijoittajaviestinnän pääkanavan yhteistyössä viestintätoimisto Tekirin kanssa.

WWW.INVESTORS.ASIAKASTIETO.FI


Tavoitteet

Asiakastieto Group tarjoaa digitaalisia yritys- ja kuluttajatietopalveluja ja on alallaan yksi Pohjoismaiden johtavista. Palvelut perustuvat julkisista lähteistä sekä yhtiön omien kanavien kautta koostettuun tietokantaan ja kattavat kaiken yksittäisistä raporteista pitkälle kehittyneisiin riskienhallintaratkaisuihin.

Suomen Asiakastieto tarvitsi pörssilistautumistaan varten listautumiskampanjan visuaalisen ilmeen ja materiaalit, sekä verkkosivut kanavaksi sijoittajaviestinnälleen. Viestintätoimisto Tekir koordinoi hankkeen viestintää, ja mukana olivat pankit OP-Pohjola ja Nordea. Hankkeen aikataulu oli tiukka, ja lopullisen kaupan arvo 200 miljoonaa euroa. 

Kun kello soi Helsingin pörssissä, oli Asiakastieto onnistuneesti listautunut ja kampanja maalissa. Osakekauppa oli saatu tehtyä, ja projektin kaikki osapuolet tyytyväisiä. Tiukassa aikataulussa pysyttiin sekä julkaisusuunnittelun, mainonnan että verkkokehityksen osa-alueilla. Listautumisen jälkeen,  sijoittajasivustoa on jatkuvasti kehitetty sekä isompina kokonaisuuksina että pienemmissä erissä.

kuva6596
kuva6589

Projektin erityisenä haasteena oli tarkka ja tiukka aikataulu. Yrityksen pörssiin listautumisen eri vaiheet on tarkasti määritelty ja siten myös versioiden julkaisujen oli tapahduttava aikataulun mukaisesti, ennalta määrätyin sisällöin. Myös listautumisen jälkeen julkaistut muutokset – sekä tekniset että sisällölliset – on aikataulutettu ja sivustolla esitettävä tieto on oltava ajantasaista ja  aina saatavilla. 

Sijoittajasivusto on toteutettu räätälöidyllä WordPress-teemalla, jonka sisällönsyöttö perustuu pitkälti räätälöityihin sisältökenttiin ja eri artikkelityyppeihin. Kaikki sisältö on saatavilla suomeksi ja englanniksi. Staattisen sisällön lisäksi sivuille on tuotu dataa upottamalla sekä rajapintojen kautta. Upotuksia – kuten mm. sijoituslaskuri, osakekurssihistoria, suurimmat osakkeenomistajat ja tiedotteiden tilauslomake – on toteutettu JavaScript-widgettinä ja iframe-html-elementtinä. 

Integraatiot, kuten kielen ja kategorian mukaan ryhmitellyt tiedotteet ja etusivulla esitettävä osakkeen hinnan graafi, on toteutettu rajapintojen avulla joista data haetaan XML-muotoisena. Etusivun hintagraafin tiedot esitetään osakkeen hinnan historian perusteella viimeiseltä 30 päivältä ja piirretään graafiksi Google Chart -kirjaston avulla. Tiedotteet haetaan tietyin aikavälein, kategorian (4kpl) ja kielen (suomi, englanti) perusteella, ja tallennetaan tietokantaan. Koska tiedotteiden määrä on rajattu per pyyntö, pyyntöjä tehdään riittävästi eri väleille (esim. 0–49, 50–99, jne. ) kunnes kaikki tiedotteet on haettu ja kirjoitettu tietokantaan. Tietokannasta tiedotteet haetaan ja esitetään sivustolla kielen ja kategorian perusteella.

kuva6592
kuva6594

200 milj. EUR 

arvoinen listautumisanti 2015 OMX Helsinki

kuva6590
kuva6593

Tulokset

Kun kello soi Helsingin pörssissä, oli Asiakastieto onnistuneesti listautunut ja kampanja maalissa. 200 miljoonan euron osakekauppa oli saatu tehtyä, ja projektin kaikki osapuolet tyytyväisiä. Olimme onnistuneet pysymään tiukassa aikataulussa sekä julkaisusuunnittelun, mainonnan että verkkokehityksen osa-alueilla.

“Se mitä erityisesti arvostin oli asenne työntekoon. Ylititte odotukset.”

Nina Härkönen, Markkinointipäällikkö, Suomen Asiakastieto

kuva6595