Aalto Festival 2015

Aalto Festival on Aalto-yliopiston uusi sateenvarjotapahtuma, jolle loimme visuaalisen ilmeen ja tuotimme kampanjamateriaalit. 

project-pic

Visuaalinen konsepti ja ilme

Aloitimme työn konseptisuunnittelulla. Päädyimme lyhentämään festivaalin nimen kirjoitusasun muotoon “A!Fest”, nyökäten yliopiston virallisen ilmeen suuntaan. Visuaalinen ilme nojaa muuttuvaan typografiaan ja aallon ideasta ammentaviin kuvioihin.

Modulaarinen ilme

Festivaalin ilmeen briiffistä toivottiin, ettei yliopiston rooli ole päällimmäinen viesti – päinvastoin, se voisi jopa tulla hieman yllätyksenä. Ilmeeltä toivottiin myös modulaarisuutta, jotta se voidaan ottaa eri tapahtumien viestinnässä helposti käyttöön.

Tilallista ja digitaalista brändäystä

Tärkeä osa projektia oli tilallinen näkyvyys. Suunnittelimme helposti kasattavia kuutioita, joissa festivaalin ilme toistui luontevasti.

Osana kampanjaa suunniteltiin suuri määrä display-mainontaa erilaisiin digitaalisiin kanaviin, mm. lehtien paraatipaikoille ja koulujen omiin näyttöihin.

Ilme toteutettiin briiffin mukaisesti modulaarisena, ja koostui noin 50 erilaisesta elementistä. Näin jokainen sovellus on uniikki mutta tunnistettavasti osa kokonaisuutta.

project-pic
project-pic
project-pic

Suunnittelijan kommentti

“Muunneltavan mutta tunnistettavan identiteetin luominen voi olla haastavaa. Onnistuimme kuitenkin luomaan festivaalille raikkaan ilmeen joka korostaa yksilöllisyyttä sekä eri koulukuntien tuomaa erilaisuutta Aalto-yliopistossa.”

Tommi Leskinen, suunnittelija