Käyttöliittymäsuunnittelu

Tarjoamme digitaalisten palveluiden (esimerkiksi verkkokauppa tai mobiilisovellus) käyttöliittymän ja käyttökokemuksen suunnittelua ja toteutusta. Käyttöliittymäsuunnittelu voi sisältää mm. palvelumuotoilua, visuaalista suunnittelua ja/tai front end -toteutusta.

Palvelumuotoilu

Design sprint ja työpajat
Haastattelut
Prototyyppaus
Testaus

Visuaalinen suunnittelu

Palvelun ulkoasu
Interaktiiviset mock up -näköismallit
Design system, ohjeistus

Koodi

Frontend -toteutukset
Full stack -toteutukset

kuva9169

Suunnittelu ja konsultointi

Kun työn eteneminen on selkeää ja työn kohde määritelty, voimme tarjota käyttöliittymäsuunnittelua jatkuvana konsultointipalveluna. Tämä kattaa mm. Palvelumuotoilun keinot (kuten työpajat ja haastattelut), UX ja visuaalisen suunnittelun (layoutit, mockupit) ja teknisen toteutuksen suunnittelun.

CASE: HEL.FI

Design sprint -työpaja

Design sprint on lyhyt ja intensiivinen, työpajamallinen yhdessä suunnitteluun perustuva työpaja. Se on loistava malli päästä nopeasti tuloksiin rajaamalla käsiteltävä ongelma riittävän selkeäksi ja tuomalla oikeat ihmiset samaan tilaan muutamaksi päiväksi. Suosittelemme tätä erityisesti projektin aloitukseksi tai jos jokin kriittisen tärkeä kysymys uhkaa pysäyttää kehitystyön etenemisen.

LUE LISÄÄ DESIGN SPRINTISTÄ

kuva9181
kuva9188

Käytettävyystestaus

Suunnittelemme ja toteutamme käytettävyystestauksia verkkopalveluille ja käyttöliittymille. Testaus antaa arvokasta tietoa oikeilta käyttäjiltä, ja mahdollistaa korjausliikkeet ennen kuin mitään on ehditty koodata. Pystymme toteuttamaan käyttäjätestaukset oikeilla käyttäjillä jopa muutamassa viikossa.

LUE LISÄÄ KÄYTETTÄVYYSTESTAUKSESTA PALVELUNA

Koodaus

Voimme toteuttaa käyttöliittymäkokonaisuuksia sekä tuotantovalmiina koodina että “proof of concept” -prototyyppeinä. Tämä voi siis tarkoittaa vain front end -osuutta (itse käyttöliittymä) tai täyttä full stack -toteutusta (myös varsinaiset toiminnallisuudet, backend jne.).

CASE: HEL.FI

kuva9191
kuva9196

Design system -ohjeistus

Design system kokoaa asiakkaan tuotteen käyttöliittymän suunnitteluperiaatteet yksiin kirjoihin. Hyvä design system kattaa ainakin suunnittelun tärkeimmät periaatteet ja visuaaliset säännöt esimerkkeineen, mutta voi olla joko hyvin tiivis tai laaja. Design system -ohjeistus luo palvelun tai tuotteen kehitykseen jatkuvuutta ja eheyttä, ja auttaa ratkaisemaan erilaiset jatkokehityksen haasteet käyttäjän kannalta tutuksi tulleilla tavoilla.

Miten liikkeelle?

Soita meille tai jätä viesti alla olevalla lomakkeella. Olemme sinuun yhteydessä arkisin 24h sisällä. Jos sinulla ei ole valmista tarjouspyyntöä, keskustelemme tarpeistanne mielellämme. Katsotaan miten voimme olla avuksi!

Mitä käyttöliittymäsuunnittelu tarkoittaa?

Käyttökokemus (UX) on useiden tekijöiden summa. Osan kokemuksesta muodostaa käyttöliittymä (UI), joka on rajapinta palvelun käyttämiseen. Käyttöliittymäsuunnittelu vaatii erilaisia osuuksia, joita kannattaa tarkastella paitsi yhdessä myös erikseen. Suunniteltavat käyttöliittymät onkin myös syytä käyttäjätestata riittävän usein, jotta tehty työ validoidaan ennen tuotantoa. Karkeasti jakaen voidaan puhua ainakin kolmesta päätasosta:

Käyttäjäymmärrys

Varhaisessa vaiheessa kannattaa käydä läpi käyttäjäpolku kokonaisuutena, eli ns. “big picture”. Palvelumuotoilu tarjoaa ylätason, jonka puitteissa mietitään palvelukokonaisuutta erityisesti loppuasiakkaan näkökulmasta, tarkennetaan ymmärrystä käyttäjistä ja pyritään varmistamaan että käyttöliittymä on osa laajempaa saumatonta käyttökokemusta. Joskus on syytä toteuttaa jonkinlaista käyttäjätutkimusta ja hankkia lisää taustatietoa ennen jatkokehitystä. Kannattaa myös miettiä onko palvelun käyttötarkoitus määritelty riittävän hyvin. Konseptisuunnittelu tarkoittaa sitä, että kirkastetaan kenelle palvelu on olemassa ja miksi – mikä on se uniikki ja erottava arvo jota palvelu tarjoaa. 

Siis kertauksena:

– käyttäjäpolut
– tutkimus
– konseptisuunnittelu

Käyttöliittymän rakenne

Varsinaisen “tuottavan suunnittelutyön” tuloksina syntyvät rautalangat (wireframes, rakennepiirrokset) ja mockup, eli näköismalli, joka voi hyvin jo olla klikkailtava ja on varsin hyödyllinen esimerkiksi testaamista varten. Taustalla on käyttöliittymän informaatioarkkitehtuuri, eli erilaisten näkymien suhde toisiinsa, linkitykset, valikot jne. Jatkuvuuden varmistamiseksi erilaisten toistuvat komponentit on syytä määritellä. Myös varsinaiset ui-näkymät (ja niiden sisältämät komponentit) suunnitellaan.

– informaatioarkkitehtuuri
– komponentit
– näkymien rautalangat

Käyttöliittymän ulkoasu

Visuaalinen identiteetti kattaa palvelun erottavat tekijät: mahdollisen logon tai tunnuksen ja päävärit. Ulkoasusäännöt muodostavat varsinaisen käyttöliittymän pintakerroksen määrittelemällä käyttöliittymän väripaletin, käytetyt fontit, muotokielen jne. Ulkoasu sisältää myös interaktioiden, kuten siirtymien ja muiden animaatioiden, suunnittelun ja määrittelyn. Kokonaisuudesta koostetaan usein design system, eli eräänlainen kirjasto tai ohjeistus, jonka pohjalta käyttöliittymäsuunnittelua voidaan jatkaa määrätietoisesti.

– visuaalinen identiteetti
– ulkoasusäännöt
– interaktiot
– ohjeistus