Julkaisun kuva

Käytettävyystestaus ketterästi ja asiantuntevasti

Tarjoamme verkkopalveluiden ja mobiilisovellusten käytettävyyden testausta. Kanssamme palvelunne testauttaminen on:

Helppoa
Ei aikaa vieviä rekryjä, haastatteluja tai analysointia vaan voitte keskittyä omaan ydinosaamiseenne sillä aikaa kun me hoidamme kaiken testaamiseen liittyvän. Me otamme vastuun kaikesta tehtävien suunnittelusta tulosten raportointiin.

Nopeaa
Ketterän testausprosessin ja testaajatietokantamme ansiosta voimme toteuttaa käyttäjätestauksen jopa 2 viikossa. 

Tuloksellista
Olemme käyttökokemuksen ja käytettävyyden asiantuntijoita. Osaamme asettaa kysymykset, laatia tehtävät ja ohjata tilanteen niin että tuloksena on paikkansapitävää ja hyödyllistä tietoa.

kuva11420

Referenssi: Hoas.fi

kuva11397

Referenssi: Omaolo.fi

Miten käytettävyystestaus etenee:

1.

Buukkaamme koehenkilöt ja suunnittelemme sekä koetilanteen että tehtävät. 

2.

Toteutamme testaukset. Asiantuntijamme ohjaavat jokaisen testaustilanteen henkilökohtaisesti.

3.

Raportoimme tulokset. Raportti sisältää tehtäväkuvaukset, kuvailun koehenkilöistä, tulokset, niistä seuraavat johtopäätökset ja asiantuntijaehdotukset.

Miten liikkeelle?

Soita meille tai jätä viesti alla olevalla lomakkeella. Olemme sinuun yhteydessä arkisin 24h sisällä. Jos sinulla ei ole valmista tarjouspyyntöä, keskustelemme tarpeistanne mielellämme.


Usein kysyttyä

Millainen testaustilanne on?
Tilanteessa ovat läsnä vain testin ohjaaja ja koehenkilö. Tilanne nauhoitetaan, mutta vain kirjallisen dokumentoinnin ja reflektion tueksi. Testaustilanne kestää yleensä 30-60 minuuttia, josta varsinaiset tehtävät vievät noin 50-75% ajasta.

Onko viisi käyttäjää tarpeeksi?
Useimmiten on. Käyttäjätestaus on laadullista tutkimusta, eikä saadun lisätiedon määrä juuri kasva otoksen kasvaessa. Suurempi otos samankaltaisessa testauksessa on järkevää kun tehtäviä halutaan teettää enemmän tai erilaisina versioina.

Voiko tehtäviä muuttaa kesken projektin?
Testit tulee toteuttaa keskenään samanlaisena, jotta ne ovat vertailukelpoisia. Jos asiantuntijamme huomaavat oleellista parannettavaa esim. ohjeistuksessa, he voivat tehdä tarvittavaa hienosäätöä.

Voimmeko tulla katsomaan toteutusta?
Testaustilanne tulee rauhoittaa, joten parempi on että paikalla ei ole ohjaajan ja koehenkilön lisäksi muita.

Voimmeko saada nauhoituksia?
Halutessanne voimme toimittaa otoksen tallenteista havainnollistaviksi esimerkeiksi, kunhan varmistamme ensin ettei koehenkilön yksityisyys vaarannu.

Kuinka monta tehtävää voidaan toteuttaa kerralla?
Testaustilanteeseen tulee mahtua varsinaisten tehtävien lisäksi johdattelevat ja taustoittavat kysymykset, testattavan palvelun esittely ja reflektiokysymykset tehtävien jälkeen. Karkeasti ottaen testaustilanteeseen mahtuu noin kolme keskeistä tehtävää, joissa voi olla useita eri vaiheita.

Entä jos kaikkea tarvittavaa ei ehditä saamaan selville tässä ajassa?
Testaukset voi olla hyvä jakaa useampaan testausjaksoon, jos selvitettäviä asioita on useita. Testaustapoja on myös muita, eli laadullisen haastattelututkimuksen lisäksi voidaan toteuttaa myös esimerkiksi laajempi käytettävyystutkimus, verkkokyselyitä jne. 

Teettekö erilaisia testauksia?
Kyllä. Tyypillisin testausmetodimme on “speak aloud” -haastattelu, jossa koehenkilö toteuttaa ohjatusti tehtäviä. On myös mahdollista järjestää muunlaisia testaustilanteita, esim. ryhmähaastatteluja, teknistä testausta ja laajempia käytettävyystutkimuksia.

Testaatteko verkkosivujen saavutettavuutta?
Kyllä. Kysessä voi olla myös selvästi fokusoitu saavutettavuustestaus, jossa keskitytään vain verkkopalvelun saavutettavuuden varmistamiseen. Saavutettavuustestaus voi olla yhdistelmä asiantuntijatestausta ja koehenkilöiden suorittamaa testausta.

LUE LISÄÄ SAAVUTETTAVUUDEN VARMISTAMISESTA PALVELUNA.