Facebook markkinoinnin menestys Case-esimerkki: Helsinki Rekry

Kirjoittaja: Kristjan Laansalu 30.11.2016

Minulta on viime aikoina kysytty paljon käytännön keinoja kasvattaa asiakasliikenteen määrää asiakkaan verkkopalvelussa. Käyttäjämäärien kasvattaminen onkin usein työjärjestyksessä heti seuraavaksi, kun verkkopalvelun sisältö ja toiminnot ovat kunnossa ja valmiit toivottamaan uudet asiakkaat tervetulleeksi. Kerron usein Helsinki Rekryn esimerkistä, jossa neljässä vuodessa seuraajien määrä kasvatettiin 358 seuraajasta 10 000 seuraajaan.

Tässä työnkulku millä moinen tulos saavutetaan.

#1 Sisältöstrategian luominen
Sisältöstrategiaa suunnitellessa mieti liiketoimintasi vahvuuksia ja toimintojen ydintä. Juuri siitä löytyy se punainen lanka minkä mukaan sisältöstrategia kannattaa suunnitella. Keskity vain oleelliseen, sillä sitä asiakkaat haluavat.

#2 Laadukas sisältötuotanto
Pidä sisältöstrategiasta kiinni ja usko siihen mihin olet strategiassa sitoutunut. Vain näin siihen voivat luottaa myöskin teidän asiakkaat. Jatka laadukkaan sisältöjen tuottamista ja ota huomioon statistiikasta ja palautteesta saamasi tieto siitä miten yleisö ottaa sisällöt vastaan.

#3 Facebook-analytiikan ja markkinointityökalujen ymmärtäminen
Opiskele hyödyntämään facebookin analytiikkaa. Näin opit keitä ovat asiakkaasi ja miten pystyt palvelemaan heitä entistä paremmin.

#4 Facebook-markkinoinnin hyödyntäminen
Panosta kohtuullisesti markkinointiin. Näin nopeutat strategian toteutumista ja tuloksiin pääsemistä moninkertaisesti. Markkinointibudjettia käyttäessä älä unohda jatkuvaa oppimista ja tulosanalyysiä. Huom! Nykyaikaisessa CPC-pohjaisissa järjestelmissä on helppo panostaa rahallisesti suuria summia onnistumatta, joten johtopäätökset ja niiden mukaiset optimoinnit ja korjausliikkeet ovat erittäin tärkeitä.

#5 Säännöllinen optimointi ja opitun hyödyntäminen
Opittu ei ole turhaa mikäli sitä hyödynnetään oikein. Markkinointibudjetti, tavoitteet, asiakkaiden tunteminen, statistiikka ja työkalut. Eli kun olet löytänyt mallin joka toimii, siitä kannattaa pitää kiinni ja jatkaa sen kehittämistä. Säännöllinen strategian päivittäminen ja sisältötuotannon kehittäminen ovat myös tärkeitä hyviä keinoja pitää kanavat raikkaina ja kiinnostavina.

 

Agenda Helsinki auttaa asiakkaita sosiaalisen median hyödyntämisessä. Palveluista kanavastrategia, sisältöstrategia ja -tuotanto sekä konversiopolkusuunnittelu ovat osaamisalueitamme jotka verkkopalveluiden suunnittelun lisäksi kannattaa hyödyntää. Meiltä löytyy myöskin tarvittava tekninen ja sisällöllinen osaaminen sosiaalisen median kampanjan suunnitteluun ja jatkuvaan ylläpitoon.

Helsinki Rekryn kanssa aloitimme yhteistyön heidän digitaalisen palvelun uudistamisen parissa vuonna 2013. Verkkopalvelusta (http://www.hel.fi/www/rekry/fi) tuli uudistuksen myötä raikas ja käyttäjäystävällinen. Ja mikä tärkeintä Helsingin kaupungin työpaikat löytyvät uudistuksen myötä vihdoin Helsinki Rekryn omasta verkkopalvelusta.

Avainsanat: , , , , , , ,

Kristjan Laansalu on suunnittelutoimisto Agenda Helsingin toimitusjohtaja ja suunnittelija. Kristjan on koulutukselta insinööri (AMK) ja muotoilija (TAM). Hän on toiminut digitaalisten palveluiden suunnittelun parissa yli 15 vuotta ja luennoinut aiheesta korkeakoulussa useamman vuoden ajan. Hänellä on ollut pitkään visiona rakentaa tulevaisuuden digitaalisia palveluita tuomalla saman pöydän ääreen tekniset- ja visuaaliset huippuosaajat. Modernit digitaaliset palvelut ovat erinomainen paikka näitä osaamisalueita yhdistää ja luoda loistavia käyttökokemuksia.

Lue seuraava blogikirjoitus:

Case-esimerkki: Helsingin kaupungin uusi opetussuunnitelma OPS2016 digitaalisena palveluna on valmis.

Kirjoittaja: Kristjan Laansalu 14.10.2016