Artikkelit

Artikkelit tarjoavat asiantuntijanäkemystä ja konkreettisia vinkkejä digitaalisten palveluiden kehittämiseen, sekä syventäviä katsauksia digitaalisen palvelumuotoilun teemoihin.

kuva10477

Agendahelsinki.fi uudistus 2020

Kirjoittaja: Joona Mäkinen

Tänä vuonna suoritimme tarpeellisen kasvonnoston myös omille sivuillemme. Alkuperäinen verkkosivu oli toteutettu parhaimmilla mahdollisilla standardeilla toki, vain vuonna 2015. Moni asia on muuttunut, mutta olennaisimpana on teknologiat, joiden ympärillä Agenda työstää verkkosivuja.

kuva9371

Design Sprint – Miten suunnitteluprosessin kompakti toteutus tuottaa parempia tuloksia?

Kirjoittaja: Julia Sand

Oli kyse sitten verkkopalvelusta tai mainoskampanjasta käynnistetään ne usein tapaamisen muodossa. On sanomattakin selvää, että on hyödyllistä istua alas kaikkien niiden tahojen kanssa, jotka työhön vaikuttavat ja taustoittaa projekti huolellisesti. Organisaatiot ovat kuitenkin usein rakenteeltaan niin monimutkaisia, että yksittäinen palaveri ei välttämättä sittenkään riitä siihen, että kaikki tarpeet käyvät selville ja yhteisymmärrys löytyy. Aina jotakin ymmärretään väärin tai ei muisteta mainita. Mitä enemmän tapaamisia kertyy, sitä huonommin aiempien tapaamisten asioita…

kuva9370

Digitaalisen palvelun käytettävyystestaus – mitä, miksi ja miten?

Kirjoittaja: Joni Virtanen

Käyttäjätestaus on olennainen osa palvelun suunnittelua ja oiva keino löytää palvelun, kuten verkkosivun tai mobiilisovelluksen, käytettävyyden kipukohdat ja lisätä asiakasymmärrystä. Käyttäjätestauksia voidaan toteuttaa koko palvelulle, jollekin palvelun osalle tai vaikka vain tietylle ominaisuudelle. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että mitä tarkemmin testaus kohdennetaan sitä parempia tuloksia myös saadaan.

kuva9374

WordPress Gutenberg: uusi päivä, uusi editori.

Kirjoittaja: Joona Mäkinen

Joulukuussa 2018 uusi WordPress Gutenberg-editori julkaistiin oletusarvoisena editorina WordPress.org versiossa 5.0. Vanhan editorin saa oletusarvoiseksi vuoteeen 2020 asti liitännäisin (Classic Editor ja voimakkaammin vanhaa kokemusta puskeva Classic Editor Addon).Moni verkossa valittaa WordPress-tiimin “yhtäkkisestä” päätöksestä siirtyä tähän editoriin, jolle oli annettu ainakin vuosi varoitusaikaa. Elokuussa 2018 WordPress-yhteisö julkaisi editorista virallisen liitännäisen, jonka pystyi asentamaan jokaiselle WordPress-sivustolle. Editorin nimi tulee painokoneen keksijästä, Johannes Gutenberg. Nimen mukaisesti editorin pääinspiraationa on luoda sanomalehtimäinen ja…

kuva9373

Saavutettavuus verkkopalvelussa – Mikä on WCAG 2.1?

Kirjoittaja: Julia Sand

Tässä tekstissä kerromme syyskuussa 2019 voimaan tulleesta verkkopalveluiden saavutettavuusvaatimuksesta ja WCAG 2.1 saavutettavuusohjeistuksesta. Käymme myös läpi sen keskeisimpiä periaatteita ja yleisimpiä digitaalisissa palveluissa esiintyviä saavutettavuuspuutteita. Mikä on WCAG? WCAG on lyhenne sanoista Web Content Accessibility Guidelines – eli vapaasti suomennettuna verkkosisällön saavutettavuusohjeistus. Ohjeistusta ylläpitää ja päivittää World Wide Web Consortium (W3C), kansainvälinen yhteisöistä ja yrityksistä muodostuva liitto, joka ylläpitää ja kehittää www-standardeja ja suosituksia. Tällä hetkellä päivitetyin versio ohjeistuksesta on…

kuva9375

Muotoilun bisnesarvo – konkreettisia keinoja kasvuun

Kirjoittaja: Anssi Kokkonen

Mikä on muotoilun bisnesarvo tai ROI? Entä käyttökokemuksen merkitys liiketoiminnassa? Millaista lisäarvoa tarjoaa investointi muotoiluun ja parempaan asiakaskokemukseen? Olemme Agendassa perehtyneet tähän kysymykseen erilaisten yritysten tapauksissa. Aiheesta on kuitenkin vaikea saada konkreettista tutkimustietoa. McKinsey julkaisi marraskuussa 2018 erinomaisen raportin aiheesta, ja koimme tärkeäksi julkaista tiivistelmän suomeksi – erityisesti neljä konkreettista toimenpidettä jotka raportti nostaa esiin. Tutkimuksen mukaan McKinseyn oman designindeksin parhaat suoriutujat (eli ne, jotka ovat omaksuneet tapoja korostaa muotoilun…