Artikkelit

Konkreettisia vinkkejä digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja syventäviä katsauksia digitaalisen palvelumuotoilun teemoihin.


Digitaalisen palvelun käyttäjätestaus – mitä, miksi ja miten?

Kirjoittaja: Joni Virtanen

Käyttäjätestaus on olennainen osa palvelun suunnittelua ja oiva keino löytää palvelun, kuten verkkosivun tai mobiilisovelluksen, käytettävyyden kipukohdat ja lisätä asiakasymmärrystä. Käyttäjätestauksia voidaan toteuttaa koko palvelulle, jollekin palvelun osalle tai vaikka vain tietylle ominaisuudelle. On hyvä kuitenkin pitää mielessä, että mitä tarkemmin testaus kohdennetaan sitä parempia tuloksia myös saadaan.

WordPress Gutenberg: uusi päivä, uusi editori.

Kirjoittaja: Joona Mäkinen

Joulukuussa 2018 uusi Gutenberg-editori julkaistiin oletusarvoisena editorina WordPress.org versiossa 5.0. Vanhan editorin saa oletusarvoiseksi vuoteeen 2020 asti liitännäisin (Classic Editor ja voimakkaammin vanhaa kokemusta puskeva Classic Editor Addon).

WCAG 2 saavutettavuuden ohjeistus verkkopalveluille

Kirjoittaja: Julia Sand

Tässä kirjoituksessa vastaamme lyhyesti siihen, mikä WCAG 2 saavutettavuuden ohjeistus on ja käymme läpi sen keskeisimpiä periaatteita ja ohjeistuksessa esiteltyjen saavutettavuustasojen kriteereitä. Mikä on WCAG? WCAG on lyhenne sanoista Web Content Accessibility Guidelines – eli vapaasti suomennettuna verkkosisällön saavutettavuusohjeistus. Ohjeistusta ylläpitää ja päivittää World Wide Web Consortium (W3C), kansainvälinen yhteisöistä ja yrityksistä muodostuva liitto, joka ylläpitää ja kehittää www-standardeja ja suosituksia. Tällä hetkellä päivitetyin versio ohjeistuksesta on WCAG 2.1. WCAG...

Muotoilun bisnesarvo – konkreettisia keinoja kasvuun

Kirjoittaja: Anssi Kokkonen

Mikä on muotoilun bisnesarvo tai ROI? Entä käyttökokemuksen merkitys liiketoiminnassa? Millaista lisäarvoa tarjoaa investointi muotoiluun ja parempaan asiakaskokemukseen? Olemme Agendassa perehtyneet tähän kysymykseen erilaisten yritysten tapauksissa. Aiheesta on kuitenkin vaikea saada konkreettista tutkimustietoa. McKinsey julkaisi marraskuussa 2018 erinomaisen raportin aiheesta, ja koimme tärkeäksi julkaista tiivistelmän suomeksi - erityisesti neljä konkreettista toimenpidettä jotka raportti nostaa esiin. Tutkimuksen mukaan McKinseyn oman designindeksin parhaat suoriutujat (eli ne, jotka ovat omaksuneet tapoja korostaa muotoilun...

Hyvä briiffi – kuusi vinkkiä suunnittelutyön rajaamiseen

Kirjoittaja: Anssi Kokkonen

Asiantuntijatyötä ja suunnittelua vaativan tehtävän rajaaminen ei ole aina helppoa. Saamme yhtä usein sekä seikkaperäisiä että hyvinkin avoimia tiedusteluja erilaisista toimeksiannoista. (Ilahdumme molemmista!) Erityisen tärkeää on rajaaminen. Mikä on tärkeintä? Mikä melko tärkeää? Mikä nice to have, mitä ei tarvita lainkaan? Alla on näkökulmia joista suunnittelun briiffin rajaamista voi lähestyä, sekä konkreettisia kysymyksiä joita pohtia. Toivottavasti näistä on sinulle apua erilaisten suunnittelutöiden briiffaamisessa ja hankkimisessa, kompeksisista käyttöliittymistä yksinkertaisiin esitteisiin.  ...

Maailman luokan verkkopalvelut iteroimalla ja asiakasta kuuntelemalla

Kirjoittaja: Kristjan Laansalu

Varmasti olet ihmetellyt käyttämällä isoja top100 kuuluvia verkkopalveluita että miksi ne jatkuvasti muuttuu. Joskus voi jopa jokin muutos häiritä mutta se on isossa kuvassa luonnollinen ja jatkuva matka parempaan palveluun päin. Suunnittelijat pyrkii työssä keräämään niin paljon tietoa käyttäjistä ja asiakkaan kohderyhmän tarpeista ja mieltymyksistä kuin on mahdollista ja tekemään suunnittelutyön omalla näkemyksellä kerättyyn tietoon perustuen. Mikäli luotavassa palvelussa on uusia ominaisuuksia tai se toimii kokonaan uudella tavalla on hyvä...

Artikkelit

Konkreettisia vinkkejä digitaalisten palveluiden kehittämiseen ja syventäviä katsauksia digitaalisen palvelumuotoilun teemoihin.